Vem är Tjorven?

28-årig tjej som ursprungligen kommer från Ockelbo.

02 juni 2009

Skottland - Söndag/Måndag

Söndagen började som dagen innan – väldigt tidigt.

Upp, äta frukost, köpa biljetter och kliva på ännu ett tåg – mot Edinburgh!




Vilken fantastisk stad!! Vilken arkitektur! Det ser ut som om hela staden är uppbyggd med enbart slott-liknande byggnader!











Vi började med att ta oss upp till Edinburgh Castle, slottet som ligger och vakar över staden. Spenderade de första 2 timmarna med att gå runt och beundra det hela, alla museum, utsikten.. Allt! När vi väl var mätta på att stirra gick vi sakta ner mot själva staden för att kika i affärer, äta lite och gå på National museum of Scotland.



A hittade på en kilt + ett bälte som var riktigt snyggt! Jag var skeptisk till det hela innan, men jag måste erkänna.. Det är riktigt coolt! :)

Kikade på en gatu-trollkarl som gjorde massa kort-trick, varav ett var både jag och A inblandade i. Mycket imponerande! Jag hade bästa platsen! Fick stå framför honom, medan han visade hur han ”drog” isär två gummisnoddar som han krånglat in i varandra. Såg inte hur det gick till, även fast jag stirrade! :)












Innan vi gick tillbaka till stationen hann vi med att se ett gäng spela folkmusik på gatan, klättra upp i Scott monument (ett 61 meter högt

torn som rests till minne av Sir Walter Scott som dog i krig 1832).





När vi väl var tillbaka i Glasgow blev det lite shopping för min del – 2 toppar som kommer användas flitigt i sommar. Fruktansvärt sköna när värmen kickar in.

Efteråt åkte vi hem till rummet. Klädde om, åkte ner till samma pub som första kvällen, för att äta.

Gjorde detta och träffade på 3 irländare som vi blev att sitta och prata bort 5 timmar med, vilka härliga människor. De var i Glasgow på utbildning för att vidareutbildade sig. Just nu jobbade de på fraktfartyg som åker över hela världen och levererar varor till olika ändamål.

En helt perfekt avslutning på en härlig resa.


Måndagen spenderades till största delen på resande fot och när vi väl kom hem var vi helt slut båda två. Mycket nöjda, men trötta.

Så för alla er som funderar på Skottland – ta chansen!! Har nog aldrig varit i ett vackrare land förut. Vad jag kan komma ihåg.. Vill ni ha lite mer ingående tips så

är det bara att höra av er!



1 kommentar:

Anonym sa...

Fan vad coolt! lätt som ni hade det bra =)....ska kolla upp hur jag jobbar då annars fixar jag bra det, för saknar dig =)

kramar på finaste tjejen i göteborg =) Emma