Vem är Tjorven?

28-årig tjej som ursprungligen kommer från Ockelbo.

15 juli 2008

Dåliga språk och djupa tankar

Tisdag, lite drygt en vecka kvar sen får jag åka hem och träffa mor och far, Frasse.. Mobyggarna.. Anders.. Anders familj.. Det ska bli så skönt. Jag längtar verkligen nu. Som jag skrev i senaste inlägget så kommer ju bror och M-L hit på lördag redan och jag längtar efter det också. Ska bli så härligt att få träffa dom ensam här nere - på "min" hemmaplan nu. :)

Är mycket piggare nu - och ja Hjärtat mitt.. Jag äter medicinen som jag ska.. Lyfte ändå fel igår så det stramar i ryggen, men det hade hänt oavsett medicinering eller ej.. Jag kommer vara frisk till bröllopet, kommer inte smitta dig eller någon annan - är som sagt var redan mycket piggare idag! ;)
Men tack för omtanken vännen..

Har börjat läsa en bok jag haft legandes i hyllan i snart 4 år, Fredrik Lindströms Världens dåligaste språk. En sak han skrivit om i boken som jag fastnade direkt för, och som fashinerar mig otroligt är, frågan om hur ett tänkande fungerar utan ord.. Men - det är ju klart att man tänker med ord var min första tanke, säkert många med mig också för den delen.
Men han berättade om en man som levde på 1700-talet. Som var döv sedan födseln. En dag hade han gått förbi en ringande kyrkklocka, varpå någon konstigt hände - han kunde höra, för första gången i hela sitt liv (måste ha varit världens vaxpropp han haft säger jag! *skratt*)!
Prästerna i byn blev helt till sig och ville så klart ha reda på massa frågor, bland annat en som disskuterades flitigt den tiden. Har människan en medfödd föreställning om Gud? Vem kunde svara på den frågan bättre än en döv person, som inte kunnat kommunicera med sin omgivning (teckenspråket vi är vana vid idag fanns inte på den tiden), som plötsligt blivit botad?
Men mannen hade inte alls haft någon föreställning om någon gud, trots att han gick i kyrkan varje vecka med sin familj. Ännu mer överraskande var att han inte hade förstått att döden fanns och att människor kunde dö, trots att han sett flera nära släktingar avlida och varit med på deras begravningar.
Hur han egentligen reagerade på deras insomnande och bortgång är svårt att förstå, men uppenbart var att han inte reflekterat över det och därmed inte kunnat ta in det.
Häftigt! Hade jag varit ledig nu hade jag läst ut denna bok på någon dag. Nu är jag inte det och därmed så kommer boken räcka ett bra tag till - vilket är bra! :)

En annan bok som jag skulle vilja rekommendera är När änglar dör av Andreas Roman

"Jag är Satan.
Det här är min berättelse
om hur allting
egentligen gick till"


Författaren maler sönder den traditionella synen på den kristna tron totalt och skakar om ordentligt.
Jag är, som ni som känner mig vet, inte speciellt guds-troende. Jag är övertygad om att det mesta händer av en mening och att i det stora hela så är det mesta utstakat för oss, vi går igenom saker för att förberedas för något som kommer i framtiden - bra eller dåliga saker, för att klara av det ensam eller för att kunna hjälpa andra. Sen kommer man så klart på sidospår och ibland gör vi val som får oss på omvägar, men tids nog kommer vi till samma milstolpar som redan satts upp för oss. Oj oj, nu ni.. Det är nog inte så många av er som läser min blogg som jag disskuterat sånt här med, ni kanske blir chockade, men men.. This is me, det är min uppfattning och som får mig att orka med motgångar.. Det är bara att bita ihop, något bra kommer efter och man kommer ändå inte undan saker som händer en. Det händer av en anledning. :)

Nog för mig nu, ni måste få smälta den här bilden av mig nu. :)

Kramen!

Inga kommentarer: