Vem är Tjorven?

28-årig tjej som ursprungligen kommer från Ockelbo.

22 november 2010

Dag 3 - Mina föräldrar

Mina föräldrar. Åh, jag blir så känslosam när jag sätter mig ner och tänker på dem.. Allt de har gjort för mig och mina syskon.. Sina barnbarn och vänner...

Min mor har jobbat på posten i Ockelbo nästan hela sitt yrkesverksamma liv. När hon inte trampade runt på en postcykel och levererade post så var hon hemma och skötte hemmet. Det stod alltid hemgjord mat på bordet ungefär i samma tid varje dag under min uppväxt. Hon har fått mig att inse hur mycket godare det är med mat som är gjord från grunden istället för halvfabrikat.

Jag är väldigt bortskämd av mina föräldrar i mycket. Speciellt vad det gällde mat – jag fick nästan alltid önska maten vi skulle äta. En sak jag ofta kan tänka på är de gånger jag önskade köttbullar och stuvade makaroner.. Det tar en ganska bra stund att göra köttbullar från grunden, eller hur? Men önskade jag detta en onsdag.. Så gjorde mamma detta, trots att hon från tidiga morgonen hade jobbat och slitit, hämtat mig från dagmamman, handlat och sen inte hunnit komma innanför dörren och pusta ut förrän hon var tvungen att ställa sig i köket med dagens middag som mål..

Det är helt fantastiskt.. I dagens stressade samhälle så får oftast barn köp-köttbullar för att föräldrar inte har tid.. Stackare säger jag.. Jag ska kämpa för att orka göra ”riktig” mat till mina barn.. Precis som min mamma.. :)

Men mamma är inte bara matlagning och jobb.. Hon är helt fantastisk... Trygghet, värme, omtanke och så mycket mer superlativ...

Vad har jag fått från min mor då? Intresse för matlagning, en skapande sida, jag nynnar på samma lilla trudilutt när jag står och håller på med en sak i ensamhet, min förkärlek för att handla saker, både till mig själv men även till andra, att tänka på andra i första hand i många situationer, sätta deras intresse i första rummet och själv försöka stå ut med det som blir över... Och mycket mer..

Min far är ambulans- och taxiförare till yrket. Eller han var det, han är pensionär sedan många år tillbaka. Vid millenieskiftet slutade han arbeta och blev istället sjukpensionär på grund av problem med sitt hjärta och sedan 3 år tillbaka så är han ålderspensionär.

Han är en nogrann person, om han märker att andra inte gör en sak på det sättet som han tycker är bra så gör han det gärna själv. Denna egenskap har jag märkt att jag också har i viss mån.. :)

Han är praktisk, han kan fixa mycket saker på egen hand, engagerad inom PRO i Ockelbo, har agerat hustomte åt äldre släktingar som bott i stora hus långt in på ålderns höst. Är äldst av 7 syskon och är, precis som min mamma trygghet.
Jag kommer ihåg att när jag var yngre så tog han med mig och lärde mig åka slalom, vi spelade tennis ihop, en period i mitt liv kunde jag inte somna själv och då satt han, varje kväll och läste en bokserie för mig trots att han kanske hade haft jour och varit igång med jobbet i över 20 timmar..

Under ett antal år när jag spelade basket så var det ALLTID han som körde mitt lag till och från matcher i en buss.. Allt för att vi skulle kunna åka så tryggt som möjligt. Han körde oss till cuper flera gånger och då när det skedde kanske jag inte var den mest nöjda av oss i laget. Vem vill ha sin pappa med på cuper när det fanns risk att träffa på snygga killar liksom? Men nu i efterhand är jag glad.. Han har varit med och delat en viktig del i mitt liv.

Mina föräldrar är fantastiska, jag älskar dem så otroligt mycket och utan deras uppfostran hade jag inte haft den tryggheten och det självförtroendet jag idag står med.

Jag hoppas att vi blir ens hälften så bra förälder till våra barn som de var till mig - då kommer våra barn få det bra. :)

Inga kommentarer: